
 
 

 
 

 

 

 

THIRD SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF KUNITSYNA v. RUSSIA 

 

(Application no. 9406/05) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

STRASBOURG 

 

13 December 2016 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 





 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 1 

In the case of Kunitsyna v. Russia, 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Luis López Guerra, President, 

 Helena Jäderblom, 

 Helen Keller, 

 Dmitry Dedov, 

 Branko Lubarda, 

 Pere Pastor Vilanova, 

 Georgios A. Serghides, judges, 

and Stephen Phillips, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 22 November 2016, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 9406/05) against the 

Russian Federation lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a Russian national, Ms Zinaida Dmitriyevna 

Kunitsyna (“the applicant”), on 31 January 2005. 

2.  The applicant was granted leave to represent herself. The Russian 

Government (“the Government”) were represented by Mr G. Matyushkin, 

Representative of the Russian Federation to the European Court of Human 

Rights. 

3.  The applicant complained under Article 10 of the Convention of a 

violation of her journalistic freedom of expression. 

4.  On 1 April 2009 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant was born in 1950 and lives in Tomsk. 

6.  At the material time the applicant, a freelance journalist, was working 

for a newspaper, Tomskaya Nedelya («Томская неделя»), with a circulation 

of 66,585. The newspaper is published and distributed in the Tomsk Region. 



2 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 

A.  The applicant’s article 

7.  On 9 December 1999, in its “Social Aspect” section, the newspaper 

published an article by the applicant headlined “[S.’s] mother was dying 

here” («Здесь умирала мать [С.]»). The article described everyday life in a 

State-owned care home for the elderly, Lesnaya Dacha, giving examples of 

various residents who were or had been living there. It exposed practical 

difficulties encountered by the personnel in taking care of the residents in 

the absence of necessary equipment, and also mentioned that quite a few 

residents had been abandoned in the care home by their relatives. 

8.  The article then mentioned the mother of Mr S. (his full surname was 

given in the headline and in the article), a former deputy of the national 

parliament (the State Duma), who at that time was standing in elections to 

the State Duma. The article stated: 

“... Quite a few respectable people bring their ill relatives to the care home in an 

attempt to escape unnecessary troubles.” 

That sentence was followed by text in bold letters: 

“There is, for example, a room in which the mother of Deputy [S.] died. It is now 

named after him. It is a single room, however small and narrow. The ill and massively 

corpulent woman lay here for four months. Nurses remember that it was very hard to 

lift and turn her ...” 

9.  The article also referred to the care home’s chief medical officer, 

Mr M., as having stated that empathy – mercy – towards the patients was a 

necessary quality for the personnel in order to work in that institution, and 

that it was a particularly rare quality at that time which should be revived. 

The article then quoted Mr M. as follows (the paragraph below was also 

printed in bold letters): 

“... It is for lack of mercy for their next of kin that their relatives bring them here, in 

order to avoid troubles, as if they themselves are not within God’s power. Sometimes 

ordinary nurses happen to be more merciful than people in authority ...” 

10.  The above-mentioned two paragraphs were the only ones printed in 

bold in the whole article. 

B.  First round of proceedings against the applicant 

11.  On 31 January 2000 Mr S.S., Mr A.S. and Ms O.K.-S., who were 

respectively Mr S.’s father, brother and sister, brought defamation 

proceedings against the applicant. They claimed that the above-mentioned 

extracts contained statements aiming to create negative feeling on the part 

of readers towards the S. family and influence them as voters during the 

elections. They argued in particular that those statements made readers think 

that the S. family had had no mercy for their closest relative – their wife and 

mother – that they had taken her to Lesnaya Dacha to get rid of her, and that 



 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 3 

they had not paid her any visits and had not taken care of her. The claimants 

insisted that those statements were untrue and damaging to their honour and 

dignity, and sought compensation in respect of non-pecuniary damage. They 

also referred to Article 24 of the Russian Constitution, which prohibited the 

dissemination of information about an individual without his or her consent. 

12.  On 17 April 2000 the Leninskiy District Court of Tomsk delivered 

its judgment. It rejected as unfounded the claimants’ argument concerning a 

breach of their right to respect for their private life, noting that, by placing 

their relative, Mrs S., in a State-owned medical institution for the elderly, 

the claimants had stepped out of the private sphere and into the public 

domain, and therefore the constitutional principle of the inviolability of 

private life was inapplicable in the circumstances. The court, having 

examined certain witnesses, also considered that Mrs S. had indeed caused 

the claimants inconvenience and complicated their life, and that they had 

therefore decided to place her in a medical institution. The court thus 

concluded that the sentence stating “...quite a few respectable people bring 

their ill relatives to the care home in an attempt to escape unnecessary 

troubles...” could not be said to be untrue, whether it was the applicant’s 

generalisation or a sentence relating to the claimants, as alleged by them. 

The court further found, with reference to relevant evidence adduced by the 

applicant, that the information concerning Mrs S.’s living conditions in 

Lesnaya Dacha was also accurate. It also rejected as unfounded the 

claimants’ argument that the disputed publication had been propagandistic 

and had aimed to influence voters’ opinions; in this respect, it noted that the 

text of the article was socially oriented and contained general argument 

concerning the problems affecting ill and elderly people, with the specific 

example of the Lesnaya Dacha care home. The court also noted that the 

general statements of the care home’s chief medical officer concerning a 

lack of mercy for next of kin had had no link to the claimants or other 

members of the S. family. 

13.  On 30 June 2000 the Tomsk Regional Court upheld the above 

judgment on appeal. 

14.  On 30 May 2001 the Presidium of the Tomsk Regional Court, in 

supervisory review proceedings, dismissed an extraordinary appeal against 

the judgment of 17 April 2000 and the appeal decision of 30 June 2000, thus 

upholding those decisions. 

C.  Second round of proceedings against the applicant 

15.  On 28 June 2002, in supervisory review proceedings, the Supreme 

Court of Russia quashed the judgment of 17 April 2000 and the decisions of 

30 June 2000 and 30 May 2001, and sent the case back to the first-instance 

court for fresh examination. 



4 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 

16.  In a judgment of 20 May 2003 the Leninskiy District Court of 

Tomsk again dismissed the claims against the applicant, employing 

reasoning similar to that of the judgment of 17 April 2000. 

17.  On 17 October 2003 the Tomsk Regional Court examined the case, 

on appeal by the claimants. They maintained their claim, stating that the 

relevant part of the impugned publication had interfered with their private 

life, and had contained statements damaging to their honour and dignity. 

18.  The appellate court set aside the judgment of 20 May 2003 on the 

grounds of incorrect application by the first-instance court of the substantive 

law, and delivered a new decision. It noted that, according to 

Resolution no. 11 of the Supreme Court of Russia (see paragraph 27 below), 

a claimant was under an obligation to prove the fact of the dissemination of 

information, whereas a defendant was under an obligation to prove that such 

information corresponded to reality. The appellate court found that the 

claimants in the present case had discharged that obligation. 

19.  In relation to the sentence stating “...quite a few respectable people 

bring their ill relatives to the care home in an attempt to escape unnecessary 

troubles...”, the Tomsk Regional Court disagreed with the first-instance 

court’s view that the sentence was true and was not damaging to the 

claimants’ honour and dignity. In particular, the regional court noted that 

the headline of the article and the sequence of its sentences made it clear 

that the statement, along with the reference to the lack of mercy for next of 

kin, although generalised, related to the claimants. In support of this 

conclusion, the appellate court referred to the statements of two witnesses 

who had confirmed that they had perceived the extracts to relate to the 

claimants. 

20.  The appellate court went on to examine evidence confirming the 

poor physical and mental condition of Mrs S., and noted the claimants’ 

argument that they had placed her in Lesnaya Dacha because of the need to 

ensure proper medical assistance and care, rather than for lack of mercy. It 

stated that the applicant had not submitted any evidence capable of refuting 

that argument, whereas by virtue of Article 152 of the Russian Civil Code, 

she, as a defendant, was under an obligation to prove the accuracy of her 

statements. The appellate court also referred to the statement of a witness 

who had “explained that information disseminated in respect of the 

claimants, to the effect that Mrs S.’s relatives had not taken care of her, had 

not corresponded to reality”. The court thus concluded that the disputed 

information was untrue. 

21.  It further found that the disputed information, namely that the 

claimants had placed their seriously ill close relative in the care home for 

the elderly because of a lack of mercy, and in order to avoid unnecessary 

troubles, was a statement that the claimants had breached their moral 

principles, and was therefore damaging to their honour and dignity, 

according to the resolution of the Supreme Court. The Tomsk Regional 



 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 5 

Court thus concluded that the information in the publication that “...quite a 

few respectable people bring their ill relatives to the care home in an 

attempt to escape unnecessary troubles because of lack of mercy for their 

next of kin...” was untrue and damaging to the claimants’ honour and 

dignity, and ordered the applicant to pay 10,000 Russian roubles (RUB – 

approximately 285 euros (EUR)) to each of the three claimants as 

compensation for non-pecuniary damage. 

22.  The appellate court’s decision remained silent as regards the 

claimants’ argument that the impugned article had interfered with their 

private life. 

23.  By a decision of 4 March 2004 a judge of the Tomsk Regional Court 

declined the applicant’s application to institute supervisory review 

proceedings in respect of the appellate court’s decision. 

24.  On 13 October 2004 the Presidium of the Tomsk Regional Court, in 

supervisory review proceedings, upheld the decision of 17 October 2003, 

endorsing its reasoning, but reducing the amount of the award in respect of 

non-pecuniary damage. The applicant was ordered to pay RUB 4,000 

(approximately EUR 110) to each of the three claimants. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

25.  Article 24 of the Russian Constitution establishes that the collection, 

retention, use and dissemination of information about the private life of an 

individual shall not be allowed without his or her consent. 

26.  Article 152 of the Russian Civil Code provides that an individual 

may apply to a court with a request for the rectification of information 

(сведения) damaging to his or her honour, dignity or professional 

reputation, unless the person who disseminated such information proves its 

truthfulness. The aggrieved person may also claim compensation for losses 

and non-pecuniary damage sustained as a result of the dissemination of such 

information. 

27.  Resolution no. 11 of the Plenary Supreme Court of Russia of 

18 August 1992, as amended on 21 December 1993, “On certain issues that 

have arisen in the course of the judicial examination of claims for the 

protection of the honour and dignity of individuals, and the professional 

reputation of individuals and legal entities” established that the notion of 

“the dissemination of information” employed in Article 152 of the Russian 

Civil Code was understood to be the publication or broadcast of such 

information. The resolution also provided that untrue statements alleging a 

breach by an individual or a legal entity of the legislation in force or of 

moral principles (dishonest acts, incorrect behaviour at work or in everyday 

life, or other statements damaging to business or public activities, 

professional reputation, and so on) could constitute damage to one’s honour, 

dignity and professional reputation, among other things. 



6 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

28.  The applicant complained that her right to freedom of expression had 

been violated. She insisted that she was free to express her opinion as a 

journalist, and that, by ruling against her, the domestic courts had criticised 

her for her professional activity and had unjustifiably limited her freedom of 

speech. The applicant relied on Article 10 of the Convention, which reads: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Arguments by the parties 

1.  The applicant 

29.  The applicant argued that the interference with her freedom of 

expression had fallen short of the “necessity” requirement. 

30.  The applicant pointed out in particular that her article had been 

socially oriented, and had addressed an important issue of public interest, 

the lack of specialist care facilities for elderly people in the region. She 

further argued that the phrase “...quite a few respectable people bring their 

ill relatives to the care home in an attempt to escape unnecessary 

troubles...”, found by the domestic court to be untrue and damaging to the 

claimants’ reputation, had in fact been a quote from Mr M., the chief 

medical officer of the care home, and should not have been attributed to her. 

The applicant argued that, in any event, the sentence had been a 

generalisation rather than a statement directly relevant to the S. family, and 

that it had been a value judgment not susceptible of proof. She also pointed 

out that she had not said anything about whether the claimants had come to 

see Mrs S. in the care home or not, as she had only mentioned Mr S., who, 

however, had not been a party to the defamation proceedings. 

31.  The applicant also argued that the penalty imposed on her had been 

disproportionate, as, in view of her income, it had been very burdensome 



 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 7 

financially. In addition, it had limited the freedom of the press and had had a 

serious “chilling” effect on the other journalists in the region. 

2.  The Government 

32.  The Government acknowledged that there had been an interference 

with the applicant’s right to freedom of expression, but argued that it had 

been justified under Article 10 § 2 of the Convention. In particular, they 

pointed out that the interference had been based on Article 152 of the 

Russian Civil Code, and had pursued the aim of the protection of the 

reputation and private life of the S. family members. 

33.  The Government further insisted that the interference complained of 

had been necessary in a democratic society. They submitted that the 

impugned paragraphs of the applicant’s article had clearly referred to the 

S. family; in particular, both paragraphs had been accentuated by bold 

letters, which had given a clear impression that they had been linked 

between themselves and to the headline of the article. Moreover, the 

paragraphs in question had revealed specific details of the S. family’s 

private life. In this respect, the Government pointed out that the impugned 

information had related not only to Mrs S.’s son, Mr S., who at that time 

had been standing as a candidate for the State Duma, and had therefore been 

a public figure, but also to other members of the S. family, including 

Mrs S.’s husband and daughter (respectively, Mr S.’s father and sister), who 

were not. 

34.  The Government went on to argue that the domestic courts had 

distinguished between statements of fact and value judgments, having found 

that the impugned extracts, including the phrase “...quite a few respectable 

people bring their ill relatives to the care home in an attempt to escape 

unnecessary troubles...” had been statements of fact, and therefore the 

applicant had been under an obligation to prove the accuracy of those 

statements. The Government submitted that, after a full examination of the 

circumstances of the case, the national courts had established the absence of 

any factual basis for the applicant’s relevant statements. In particular, the 

appellate court had established that the S. family had placed Mrs S. in the 

institution for the elderly with a view to ensuring her necessary medical 

treatment and care, rather than in an attempt to “escape troubles”. The court 

had furthermore established that the institution referred to in the article had 

had a very good reputation, and that was why the S. family had chosen it for 

Mrs S.; moreover, they had regularly come to see her, as had been 

confirmed by witnesses. In her article, the applicant had thus distorted 

reality, which could have provoked negative feeling toward Mrs S.’s 

relatives, including Mr S. In the Government’s view, the aim of the 

impugned publication had not been to attract public attention to the 

problems of elderly people, but to discredit Mr S. in the eyes of the voters. 



8 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 

35.  The Government also argued that the measure complained of had 

been proportionate to the aim sought to be achieved. In particular, the 

applicant had been held liable in a civil defamation case, and had been 

ordered to pay compensation for non-pecuniary damage to the members of 

the S. family. The domestic courts had taken into account a number of 

relevant factors when deciding on the sanction against the applicant. In 

particular, the courts had observed that the impugned article had been 

published in a newspaper with a circulation of 66,585, and that the 

publication had taken place three years after Mrs S.’s death, during the 

campaign for election to the national parliament in which her son, Mr S., 

had been standing as a candidate, which had undoubtedly attracted wide 

public attention. Moreover, the domestic courts had taken into account the 

fact that the information in question had concerned Mrs S.’s illness and 

death, and had been particularly sensitive for her family members. This had 

caused them, and in particular Mrs S.’s eighty-year-old husband, great 

emotional distress, as the information had been used to defame them. At the 

same time, the domestic courts had had due regard to the applicant’s 

income, and had ordered her to pay quite a modest amount to the claimants. 

36.  The Government further argued that the domestic courts had duly 

balanced the applicant’s right to freedom of expression and the S. family’s 

right to reputation, and had taken well-reasoned decisions; the applicant’s 

case had not had any chilling effect on other journalists in the region, 

contrary to the applicant’s allegation in that respect. 

B.  Admissibility 

37.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

C.  Merits 

38.  The Court notes that it is common ground between the parties that 

the decision of the Tomsk Regional Court dated 17 October 2003, as 

reviewed on 13 October 2004 by the Presidium of the Tomsk Regional 

Court in the supervisory review proceedings (see paragraphs 17-22 and 24 

above), constituted an interference with the applicant’s right to freedom of 

expression secured by Article 10 § 1 of the Convention. The Court is further 

satisfied that the interference in question was “prescribed by law”, notably 

by Article 152 of the Civil Code, and “pursued a legitimate aim”, that is 

“the protection of the reputation or rights of others”, within the meaning of 

Article 10 § 2. What remains to be established is whether the interference 

was “necessary in democratic society”. 



 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 9 

39.  The test of necessity requires the Court to determine whether the 

interference corresponded to a “pressing social need”, whether the reasons 

given by the national authorities to justify it were “relevant and sufficient”, 

and whether the measure taken was proportionate to the legitimate aim 

pursued (see, for instance, Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France 

[GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 45, ECHR 2007-IV). In assessing 

whether such a need exists and what measures should be adopted to deal 

with it, the national authorities are left a certain margin of appreciation. The 

Court’s task in exercising its supervisory function is not to take the place of 

the national authorities, but rather to review under Article 10, in the light of 

the case as a whole, the decisions they have taken pursuant to their margin 

of appreciation. In so doing, the Court has to satisfy itself that the national 

authorities applied standards which were in conformity with the principles 

embodied in Article 10 and, moreover, that they based their decisions on an 

acceptable assessment of the relevant facts (see, as a recent authority, Bédat 

v. Switzerland [GC], no. 56925/08, § 48, ECHR 2016). 

40.  The Court observes that, in the present case, the applicant, a 

journalist, was held civilly liable, after the first final and binding court 

decision in her favour had been quashed in supervisory review proceedings, 

for writing an article and having it published in a regional newspaper. The 

impugned interference must therefore be seen in the context of the essential 

role of the press in a democratic society (see Fressoz and Roire v. France 

[GC], no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I). The national authorities’ margin 

of appreciation was thus circumscribed by the interest of a democratic 

society in enabling the press to play its vital role of “public watchdog” (see 

Radio France and Others v. France, no. 53984/00, § 33, ECHR 2004-II, 

with further references). 

41.  The Court further notes that the article in question described the 

everyday life of residents in a care home for the elderly, including the 

mother of Mr S., who was identified by his full name in the headline and 

text of the article. Mr S.’s father, brother and sister subsequently sued the 

applicant for disclosing information about their private life and tarnishing 

their reputation. However, as can be seen from the relevant court decisions 

(see paragraph 22 and 24 above), the domestic courts only addressed the 

part of the claim relating to the claimants’ reputation, whereas the question 

of the alleged breach of their privacy was left unexamined. The Court will 

therefore limit the scope of its examination to the assessment of the 

“necessity” of the measure complained of in so far as it aimed at protecting 

the claimants’ reputation. 

42.  In this connection, the Court reiterates that the right to protection of 

one’s reputation is covered by Article 8 of the Convention as part of the 

right to respect for private life (see Chauvy and Others v. France, 

no. 64915/01, § 70, ECHR 2004-VI; Pfeifer v. Austria, no. 12556/03, § 35, 

15 November 2007; Polanco Torres and Movilla Polanco v. Spain, 



10 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 

no. 34147/06, § 40, 21 September 2010; and, more recently, Annen 

v. Germany, no. 3690/10, § 54, 26 November 2015). For Article 8 to come 

into play, an attack on a person’s reputation must attain a certain level of 

seriousness and in a manner causing prejudice to personal enjoyment of the 

right to respect for private life” (see Axel Springer AG v. Germany [GC], 

no. 39954/08, § 83, 7 February 2012). The Court further reiterates that, for 

an interference with the right to freedom of expression to be proportionate 

to the legitimate aim of the protection of the reputation of others, the 

existence of an objective link between the impugned statement and the 

person suing in defamation is a requisite element. Mere personal conjecture 

or subjective perception of a publication as defamatory does not suffice to 

establish that the person in question was directly affected by the publication. 

There must be something in the circumstances of a particular case to make 

the ordinary reader feel that the statement reflected directly on the 

individual claimant, or that he was targeted by the criticism (see Reznik 

v. Russia, no. 4977/05, § 45, 4 April 2013, and the authorities cited therein). 

43.  The Court observes that, in the instant case, the impugned extracts 

either named Mr S., or referred to “the people in authority” (see paragraphs 

8-9 above); the Court is thus prepared to accept that there was an objective 

link between those extracts and Mr S. It notes, however, that he was never a 

party to the defamation proceedings in question. Therefore, the Court rejects 

the Government’s argument that Mr S. was “discredited in the eyes of his 

voters” (see paragraph 34 above), as that question was never assessed by the 

domestic courts. The Court is furthermore not convinced that the same 

objective link can be found between the extracts and the claimants in the 

defamation proceedings, Mr S.’s father, brother and sister. As was stressed 

by the Government, they were not “people in authority”; moreover, the text 

in question only mentioned “Deputy S.” and no other member of the 

S. family. The statements can therefore hardly be regarded as directly 

relevant to the claimants, or detrimental to their reputation. The Court 

further does not consider that the regional court’s mere reference to the 

statements of two witnesses, who had perceived the impugned extracts to 

relate to the claimants (see paragraph 19 above), is sufficient for 

establishing any such link, as the identity of those two witnesses was not 

clarified, nor the basis for that perception. 

44.  Turning to the qualification of the contested extracts by the Tomsk 

Regional Court, the Court is mindful that a careful distinction needs to be 

made between facts and value judgments. The existence of facts can be 

demonstrated, whereas the truth of value judgments is not susceptible of 

proof. Admittedly, where allegations are made about the conduct of a third 

party, it may sometimes be difficult to distinguish between assertions of fact 

and value judgments. Nevertheless, even a value judgment may be 

excessive if it has no factual basis to support it (see Cumpǎnǎ and Mazǎre 

v. Romania [GC], no. 33348/96, §§ 98-99, ECHR 2004-XI). The Court has 



 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 11 

on many occasions pinpointed the structural deficiency of the Russian law 

on defamation, as interpreted and applied at the relevant time, which made 

no distinction between value judgments and statements of fact, referring 

uniformly to “information” (“svedeniya”), and proceeded on the 

assumption that any such “information” was susceptible to proof in civil 

proceedings (see Grinberg v. Russia, no. 23472/03, § 29, 21 July 2005; 

Zakharov v. Russia, no. 14881/03, § 29, 5 October 2006; Karman v. Russia, 

no. 29372/02, § 38, 14 December 2006; Dyuldin and Kislov v. Russia, 

no. 25968/02, § 47, 31 July 2007; Fedchenko v. Russia, no. 33333/04, 

§§ 36-41, 11 February 2010; Andrushko v. Russia, no. 4260/04, §§ 50-52, 

14 October 2010; Novaya Gazeta v Voronezhe v. Russia, no. 27570/03, 

§ 52, 21 December 2010; and OOO Ivpress and Others v. Russia, 

nos. 33501/04, 38608/04, 35258/05 and 35618/05, § 72, 22 January 2013). 

45.  The Court observes that, in the present case, the fact of the 

placement of the claimants’ relative in the care home was not in dispute 

between the parties to the defamation proceedings; rather, they disagreed 

about the motives lying behind that decision. In particular, the disputed 

extracts described the placement as “an attempt to escape unnecessary 

trouble” and “a lack of mercy”, whereas the claimants argued that they had 

been driven by the need to ensure proper medical assistance and care for 

their relative (see paragraph 20 above). It is obvious that the 

above-mentioned expressions were value judgments; they represented the 

applicant’s interpretation of the placement of the claimants’ relative in the 

care home for the elderly, were quotes of the care home’s chief medical 

officer, and were concerned with moral criticism of that placement. In 

relation to such criticism, the Court notes that, although journalists must be 

afforded some degree of exaggeration or even provocation, they 

nevertheless have “duties and responsibilities”, and should act in good faith 

and in accordance with the ethics of journalism (see, among other 

authorities, Rumyana Ivanova v. Bulgaria, no. 36207/03, § 61, 14 February 

2008). Gratuitous accusations of morally reprehensible behaviour may 

arguably be taken as going beyond the limits of responsible journalism. In 

particular, in the context of the issue raised by the applicant in her article, 

that is, in her submission, the lack of specialist care facilities for elderly 

people in the region (see paragraph 30 above), the Court fails to see why it 

was relevant to give information – disclosing the full name and containing 

suggestions of morally reprehensible behaviour – on the last days of a lady 

who had died three years earlier (see paragraph 35 above), and who had 

been the mother of a person standing as a candidate for election to the 

national Parliament at that time. 

46.  At the same time, the Court observes that the domestic courts failed 

to examine the elements necessary for the assessment of the applicant’s 

compliance with her journalistic “duties and responsibilities”. Contrary to 

what was alleged by the Government (see paragraph 34 above), they failed 



12 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 

to distinguish between value judgments and factual statements, and limited 

themselves to finding that the contested information had been 

“disseminated” by the applicant, and that she had not proved its truthfulness 

(see paragraphs 18 and 20 above). The domestic courts did not have regard 

to: the presence or absence of good faith on the applicant’s part; the aim 

pursued by her in publishing the article; the existence of a matter of public 

interest or general concern in the impugned publication; or the relevance of 

information regarding the claimants’ next of kin in the context of that topic. 

47.  Furthermore, the Court does not overlook the fact that, in the present 

case, the court decision holding the applicant liable for defamation was 

taken by the appellate court in the second round of proceedings, after the 

final and binding court decision in the applicants’ favour taken in the first 

round of the proceedings had been quashed by way of supervisory review, 

and after the first-instance court in the second round of the proceedings had 

again ruled in her favour. 

48.  In the light of the foregoing, the Court finds that the standards 

according to which the national authorities examined the claim against the 

applicant were not in conformity with the principles embodied in Article 10. 

It matters little in these circumstances that the proceedings were civil in 

nature, and that the amount of compensation which the applicant was 

ordered to pay was moderate, as it is the failure by the domestic courts to 

base their decisions “on an acceptable assessment of the relevant facts” and 

to adduce “relevant and sufficient” reasons that brings the Court to the 

conclusion that the interference complained of was not “necessary in a 

democratic society” (see, for a similar finding, Godlevskiy v. Russia, 

no. 14888/03, § 48, 23 October 2008, and OOO Ivpress and Others, cited 

above, § 79). 

49.  There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

50.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

51.  The applicant claimed EUR 4,000 in respect of pecuniary damage. 

She argued that, as a result of the interference complained of, she had not 

been able to work as a freelance journalist, as she had “had to address 

complaints” regarding the unjustified court decision of 17 October 2003 to a 

higher court, in an attempt to have it reviewed in supervisory review 



 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 13 

proceedings. She therefore sought compensation for pecuniary damage in 

the amount of EUR 3,600, which, in her submission, represented her lost 

earnings for the period from 17 October 2003 (the date of the appellate 

court’s decision in her case) until 13 October 2004 (the date when that 

decision had been upheld in the supervisory review proceedings). Under this 

head, the applicant also claimed compensation of RUB 12,000 

(approximately EUR 330), the amount which she had been ordered to pay to 

the claimants in damages, and RUB 840 (approximately EUR 25), the 

amount of the enforcement fee, which had been as a result of her failure to 

comply voluntarily with the writ of execution. According to the documents 

adduced by the applicant, she had paid both amounts in full. She further 

claimed EUR 5,000 in respect of non-pecuniary damage. 

52.  In so far as the applicant’s claim for compensation for pecuniary 

damage concerned lost earnings, the Government contested that claim as 

speculative and unsubstantiated. They further argued that the applicant had 

failed to prove that there was a causal link between the violation alleged and 

the non-pecuniary damage she had allegedly suffered. 

53.  The Court does not discern any causal link between the violation 

found and the applicant’s claim regarding the lost earnings; it therefore 

rejects this claim. 

54.  On the other hand, the Court observes that the amount of 

RUB 12,000 (approximately EUR 330) which the applicant was ordered to 

pay in the defamation proceedings, and the fact that that amount was 

actually recovered from the applicant, are not in dispute between the parties. 

It further notes that the above-mentioned sum was recovered from the 

applicant as a result of the court decision against her for her article, which 

the Court has found to be in breach of Article 10 of the Convention. It is 

thus clear that there is a direct causal link between the violation found and 

the pecuniary damage alleged (see, among other authorities, Bladet Tromsø 

and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, §§ 75 and 77, 

ECHR 1999-III). The Court therefore awards the applicant EUR 330 in 

respect of pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable on that 

amount. 

55.  As for the enforcement fee, no evidence has been adduced to the 

Court to show that it was a direct result of the breach of Article 10 of the 

Convention (cf. Kwiecień v. Poland, no. 51744/99, §§ 64-66, 9 January 

2007, and, more recently, Marinova and Others v. Bulgaria, nos. 33502/07, 

30599/10, 8241/11 and 61863/11, § 119, 12 July 2016). Indeed, whilst 

arguing that the penalty imposed on her was burdensome financially (see 

paragraph 31 above), the applicant has not informed the Court whether she 

was able to pay the damages in one amount; or, if not, whether she 

requested that she be authorised to pay by instalments. The Court therefore 

rejects this part of the applicant’s claim for compensation for pecuniary 

damage. 



14 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 

56.  It further considers that, in the circumstances of the case, a finding of 

a violation of Article 10 will constitute sufficient just satisfaction for the 

applicant in respect of non-pecuniary damage (see, for a similar finding, 

OOO Ivpress and Others, cited above, § 88). 

B.  Costs and expenses 

57.  The applicant also claimed EUR 1,000 for costs and expenses 

incurred at domestic level. She submitted an invoice from a lawyer in the 

amount of RUB 35,000 (approximately EUR 1,000) for legal advice at the 

preliminary stage and during the court proceedings, and for preparation of 

written submissions to the courts. 

58.  The Government contested that claim as unsubstantiated, stating that 

the invoice was illegible, and that the applicant had not adduced any 

agreement on legal assistance. 

59.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 

possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 

the applicant EUR 1,000 to cover costs and expenses in the domestic 

proceedings. 

C.  Default interest 

60.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts, to be converted 

into the currency of the respondent State at the rate applicable at the date 

of settlement: 



 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT 15 

(i)  EUR 330 (three hundred and thirty euros), plus any tax that may 

be chargeable, in respect of pecuniary damage; 

(ii)  EUR 1,000 (one thousand euros), plus any tax that may be 

chargeable to the applicant, in respect of costs and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 13 December 2016, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Stephen Phillips Luis López Guerra 

 Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 

the Rules of Court, the separate opinion of Judge Dedov is annexed to this 

judgment. 

L.L.G. 

J.S.P. 



16 KUNITSYNA v. RUSSIA JUDGMENT – SEPARATE OPINION 

CONCURRING OPINION OF JUDGE DEDOV 

It is very difficult to examine a defamation case in which a public figure 

was criticised but other members of the family alleged that this criticism 

affected them as well. I believe that the national courts did not even have 

the authority to examine such a case, as the claim was inadmissible ratione 

personae. 

In the similar case of Putistin v. Ukraine (no. 16882/03, § 38, 

21 November 2013) the Court accepted that “the applicant [member of the 

family] was affected by the article, but only in an indirect manner, in the 

sense that a reader who knew that the applicant’s father’s name was on the 

1942 poster might draw adverse conclusions about his father. The level of 

impact was thus quite remote”. This is a completely different approach 

compared with the arguments set out in the present judgment. It is more 

concrete and closer to the factual circumstances. However, in neither case 

do I see any substantial analysis being made by this Court, which the 

domestic courts could follow, as to how to strike an appropriate balance 

between the right to private life and the right to freedom of expression. 

The enjoyment of private life by other members of the family was 

affected, remotely or not. However, the claimants, who were not mentioned 

in the article, should then have borne a heavier burden of proof and they 

should have produced material evidence of a negative effect or made a 

public announcement that they should not be associated with the impugned 

action or with a particular person, for specific reasons. 

The national courts limited their analysis to the claimants’ private life 

without striking any balance with the applicant’s right to freedom of 

expression, and in particular her right to raise issues of public interest. I 

believe that the moral criticism directed by the applicant as a journalist 

against the parliamentarian was addressed not only to that public figure but 

to the rest of society, as she raised the issue of social solidarity. 


